Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου 2024
25-9-2024, στις 18:00: "Επικοινωνία και συνεργασία σχολείου-οικογενείας": Ομιλία για τους γονείς/κηδεμόνες του σχολείου μας (Στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου)
Σεπτέμβριος 2024: Βιωματικό σεμινάριο από τον "Δίαυλο" στους/στις εκπαιδευτικούς του σχολείου
Προτεινόμενες δράσεις για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2024
Εργασίες βαφής και βελτίωσης του διδακτηρίου μας
Σχέδιο εργασίας για τον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ
26-6-2024: Η παράσταση "Πάμε σαν άλλοτε" στο Σαϊνοπούλειο
Ζωγραφίζοντας εμπνευσμένοι/ες από τον "Μικρό Πρίγκιπα"
Σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία: βίντεο με τις δράσεις που υλοποιήθηκαν εφέτος
16-4-2024: Δύο σχολεία της Μαγνησίας επισκέφθηκαν το 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης
8οι Αγώνες Ρητορικής Τέχνης: εξαιρετική εμφάνιση του Ομίλου Ρητορικής του σχολείου μας

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Υπεύθυνη δήλωση για πρόωρη αποχώρηση μαθητή/τριας από το σχολείο. Ηλεκτρονική έκδοση βεβαιώσεων

    Για να "κατεβάσετε" το υπόδειγμα Υπεύθυνης Δήλωσης για πρόωρη αποχώρηση μαθητή/τριας από το σχολείο, πατήστε  εδώ. Για να διαβάσετε για τη νέα δυνατότητα ηλεκτρονικής έκδοσης βεβαιώσεων φοίτησης των μαθητών/τριών, έκδοσης υπ. δηλώσεων, αλλά και για πληροφορίες σχετικά με τη σύνδεση με την εφαρμογή e-parents, πατήστε εδώ.

Σχετικά με την Ε.Δ.Υ. του σχολείου μας

    Σχετικά με την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) του σχολείου μας, πατήστε εδώ.

4/9/2024: Προκήρυξη πρόσληψης υποτρόφων Καθιδρύματος Ματάλα

   Για να διαβάσετε την προκήρυξη του Καθιδρύματος Ματάλα για πρόσληψη υποτρόφων, πατήστε εδώ

"Μαθητική δημιουργία": η εφημερίδα του σχολικού έτους 2023-2024

  Για να διαβάσετε την εφημερίδα του σχολείου μας, που αναρτήθηκε στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο με τον τίτλο "202_4 Μαθητική δημιουργία", πατήστε εδώ.

white_arrow.png

Χρήσιμα




Δειγματικές Διδασκαλίες - Ενδοσχολική επιμόρφωση

Βιωματικό σεμινάριο στο σχολείο μας για τη Διαχείριση κρίσεων

    Βιωματικό Σεμινάριο διάρκειας 16 ωρών παρακολούθησαν οι εκπαιδευτικοί του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης "Γιάννης Ρίτσος" στο πλαίσιο της ετήσιας ενδοσχολικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Το Κέντρο Πρόληψης Ν. Λακωνίας «Δίαυλος», ανταποκρινόμενο στο αίτημα του κ. Μάρκου Ηλία, Δ/ντή του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης "Γιάννης Ρίτσος", υλοποίησε για τον σύλλογο διδασκόντων το σεμινάριο με θέμα: «Ενίσχυση του ρόλου του εκπαιδευτικού στη Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα».
  Σημειώνουν χαρακτηριστικά οι εμψυχώτριες/υπεύθυνες του σεμιναρίου κυρίες Ασπασία Γκουντούνα και Ιωάννα Παπαδοπούλου:

Περισσότερα...

Σχέδιο εργασίας για τον Διαφωτισμό και τη Γαλλική επανάσταση

 

     Ο Διαφωτισμός και η Γαλλική επανάσταση επηρέασαν καθοριστικά την πορεία της Ευρώπης τους τελευταίους αιώνες και καθόρισαν τη φυσιογνωμία του νεότερου κόσμου. Ο Νεοελλληνικός διαφωτισμός αποτέλεσε το πνευματικό κίνημα που επηρεάστηκε από τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προετοιμασία των συνειδήσεων για την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Ο Ρήγας Βελεστινλής αποτέλεσε έναν από τους κυριότερους εκπροσώπους του. Στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ Γυμνασίου ανθολογείται ο εθνεγερτικός ύμνος του, ο  γνωστός σε όλους/ες "Θούριος", Η μελέτη του, με τους μαθητές/τριες της Γ΄τάξης, με βασικούς στόχους την ανάδειξη των αξιών της ελευθερίας και της αξιοπρεπούς ζωής, οι οποίες προβάλλονται μέσα από τον "Θούριο", αλλά και της ανάγκης για την εγκαθίδρυση μιας ευνομούμενης πολιτείας στη θέση του οθωμανικού κράτους, όπου κυριαρχούσε η αυθαιρεσία του Σουλτάνου, οδήγησε στην ιδέα της διεπιστημονικής προσέγγισης μέσα από τα μαθήματα της Ιστορίας και των Γαλλικών. Οι διδάσκουσες τα δύο αυτά μαθήματα, κυρίες Σωτηρία (Ηρώ) Λάσκαρη και Χαριτίνη Αραπάκη, με τη βοήθεια των παρακάτω Φύλλων εργασίας, αξιοποίησαν τη μαθησιακή ετοιμότητα των μαθητών/τριών που είχαν προηγουμένως διδαχθεί τον "Θούριο" και προσέγγισαν αντίστοιχα κεφάλαια της Ιστορίας και του γαλλικού πολιτισμού. Συντονιστής του σχεδίου εργασίας ήταν ο Ιωάννης Κονδυλόπουλος.

 

     Για να ανοίξετε το 1ο Φύλλο εργασίας, πατήστε εδώ.

     Για να ανοίξετε το 2ο Φύλλο εργασίας, πατήστε εδώ

Εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας με διαθεματική προσέγγιση

 

     Η 9η Φεβρουαρίου, ημέρα θανάτου του Διονυσίου Σολωμού, έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας. Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίστηκε διαθεματική διδασκαλία με τίτλο "Η απήχηση της ελληνικής γλώσσας στον κόσμο", στα εξής μαθήματα: Θρησκευτικά (Διδάσκουσα: Κανέλλα Γρουσουζάκου), Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Διδάσκουσα: Χριστίνα Κοτρότσου), Χαριτίνη Αραπάκη (Γαλλικά) και Γλωσσίκή διδασκαλία  (Διδάσκων: Ιωάννης Κονδυλόπουλος). 

  Η αφόρμηση δόθηκε από το μάθημα της Γλωσσικής διδασκαλίας όπου αξιοποιήθηκαν στοιχεία από τη "Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Α', Β' Γ΄ Γυμνασίου" των Σωφρόνη Χατζησαββίδη και Αθανασίας Χατζησαββίδου, ΙΤΥΕ "Διόφαντος", σσ. 15-16. Το κεφάλαιο έχει τίτλο: "Η Νέα Ελληνική Γλώσσα: Οι ομιλητές της, Η ιστορία της, Η σημερινή κατάσταση". 

  Στη συνέχεια, στο μάθημα των Γαλλικών συζητήθηκε η ονομασία και ο τρόπος χρήσης του γράμματος με το χαρακτηριστικό όνομα Υ (i- grec= /i/ ελληνικό). Η εκπαιδευτικός τόνισε ότι τα λατινικά το δανείστηκαν από το ελληνικό αλφάβητο, για να αποδώσει τον ήχο για τον φθόγγο "u", που δε διέθεταν. Το γράμμα αυτό αντιστοιχεί με το ελληνικό ύψιλον. Με το πέρασμα των αιώνων, ο ήχος του στη γαλλική γλώσσα εξελίχθηκε και, σήμερα, το Υ (i- grec) είναι το μοναδικό γράμμα που είναι ταυτόχρονα φωνήεν (étymologie, physique) και σύμφωνο (appuyer, royal), ονομάζεται semi-voyelle. Επιπλέον έχει την ιδιαιτερότητα να αποτελεί μία λέξη από μόνο του, όπως στις εκφράσεις "j'y vais "και "il y a".

   Στο μάθημα της Αρχαίας ελληνικής γλώσσας οι μαθητές/τριες συγκεντρώθηκαν στην αίθουσα εκδηλώσεων, για να συμμετάσχουν σε μία τριαντάλεπτη συζήτηση σχετική με την ελληνική γλώσσα. Αρχικά, τέθηκε το θέμα του διαλόγου και εκφράστηκαν κάποιες απορίες απο τη διδάσκουσα κυρία Χριστίνα Κοτρότσου, οι οποίες επρόκειτο να απαντηθούν κατά τη διάρκεια της συνάντησης Μοιράστηκαν ως αφόρμηση τρία ποιητικά κείμενα του Ελύτη, του Βρεττάκου, του Καβάφη και ένα πεζό ενημερωτικό κείμενο του Σαββόπουλου με θέμα την ελληνική γλώσσα. Η μαθητική ομάδα απάντησε σταδιακά σε καθεμία από τις αρχικές ερωτήσεις και έδωσε στην ελληνική γλώσσα τη μορφή μίας ηλικιωμένης κυρίας με φούστα και μπαστουνάκι.   

    Τέλος, στο μάθημα των Θρησκευτικών αξιοποιήθηκε η διδακτική ενότητα του σχολικού εγχειριδίου της Β΄ τάξης «Η ελληνική γλώσσα». Τονίστηκε ότι η Κοινή Ελληνιστική του 2ου αι. μ.Χ. είναι η γλώσσα της Καινής Διαθήκης. Χάρη στην εξάπλωση της ελληνικής γλώσσας κατά την εποχή εκείνη, τον πλούτο και τη δύναμή της, έγινε εφικτή η μετάδοση των αληθειών του Χριστιανισμού σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο.

   Από τη διαθεματική προσέγγιση που επιχειρήθηκε αναδείχθηκαν η δύναμη και απήχηση της ελληνικής γλώσσας μέσα στους αιώνες. 

 

"Γράμμα στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ": ένα σχέδιο εργασίας

 

Τα δεδομένα:

  • Στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Σπάρτης φιλοξενείται το αρχείο ενός πολύ σπουδαίου Νεοέλληνα ποιητή, του Νικηφόρου Βρεττάκου. Οι μαθητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να το επισκεφθούν και να υλοποιήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για τη ζωή και το έργο του.
  • Ο ποιητής αυτός έγραψε το 1954 το εκτενές ποίημα «Γράμμα στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ», εμπνευσμένο από τις πράξεις του εφευρέτη της ατομικής βόμβας και τη στάση μεταμέλειάς του λίγα χρόνα μετά τη ρίψη των βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι.
  • Τον Αύγουστο του 2023 προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας μας η ταινία «Οπενχάιμερ» (η οποία, στη συνέχεια, απέσπασε πλήθος βραβείων Όσκαρ). Έτσι, μετά από συζήτηση με υπεύθυνη του Αρχείου Νικηφόρου Βρεττάκου, κυρία Ελένη Τζινιέρη-Τζανετάκου, αποφασίσαμε να υλοποιηθεί στο σχολείο μας σχέδιο εργασίας σχετικό με τη ζωή του φυσικού που συνέδεσε το όνομά του με την κατασκευή της ατομικής βόμβας, ο οποίος, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Ευάγγελος Παπανούτσος «αισθάνθηκε βαθιά στην ψυχή του τον ηθικό αντίκτυπο αυτής της αποτρόπαιης εφεύρεσης». (Ευάγγελος Παπανούτσος, «Επιστήμη και ευθύνη», στο Πρακτική φιλοσοφία, εκδ. Δωδώνη).

 

Η ιδέα:

Στο σχολείο μας υλοποιούνται εδώ και χρόνια σχέδια δράσης τα οποία με τον διεπιστημονικό – διαθεματικό τους χαρακτήρα αναδεικνύουν την ανάγκη συνεργασίας εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων για την προσπέλαση θεμάτων που είναι ενδιαφέροντα και χρήσιμα για τους μαθητές/τριες. Μετά από εισήγηση του Ιωάννη Κονδυλόπουλου, εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων του σχολείου προσέγγισαν το θέμα υπό τη δική τους οπτική και τους ειδικότερους σκοπούς και στόχους του αντικειμένου που διδάσκουν. 

 

Η εφαρμογή:

Η τάξη εφαρμογής του σχεδίου δράσης ήταν η Γ΄ (59 μαθητές και μαθήτριες, χωρισμένοι σε τρία τμήματα).

   Ακολουθεί η υλοποίηση του σχεδίου εργασίας ανά γνωστικό αντικείμενο, με αναφορά, για λόγους συντομίας, στην εφαρμογή του σε ένα από τα τρία τμήματα που υλοποιήθηκε.

Περισσότερα...

Μάιος 2024: Συνδιδασκαλία του "Ολυμπιακού Ύμνου"

 

     Το 2024 είναι χρονιά Ολυμπιακών Αγώνων. Το Παρίσι από τις 26 Ιουλίου έως τις 11 Αυγούστου 2024 θα υποδεχθεί αθλητές και αθλήτριες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι/ες θα αγωνιστούν στο πλαίσιο της υπέροχης αυτής αθλητικής συνάντησης όλων των λαών της Γης. Το 1895, ενόψει των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, η Ολυμπιακή Επιτροπή ανέθεσε στον Κωστή Παλαμά να συγγράψει τον ύμνο των αγώνων. Ο ποιητής μέσα από το συγκεκριμένο έργο ανέδειξε τις διαχρονικές αξίες του Ολυμπισμού. Ο Ολυμπιακός ύμνος, μελοποιημένος από τον Σπυρίδωνα Σαμάρα, ακούστηκε κατά την τελετή έναρξης των Α΄ σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων, στις 25 Μαρτίου 1896. Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1960 και εξής, με απόφαση της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ο ύμνος αυτός ακούγεται κατά την τελετή έναρξης των αγώνων, είτε στην ελληνική είτε, μεταφρασμένος, στη γλώσσα της χώρας που διοργανώνει τους αγώνες. 

    

    Στο πλαίσιο της προσπάθειας του σχολείου μας για διαθεματική-διεπιστημονική προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων πραγματοποιήθηκε, τον Μάιο του 2024, από τους Ιωάννη Κονδυλόπουλο, φιλόλογο, και Χαριτίνη Αραπάκη, καθηγήτρια γαλλικής γλώσσας. συνδιδασκαλία με θέμα τη μελέτη του "Ολυμπιακού ύμνου" στα ελληνικά και στα γαλλικά (Διδακτικά αντικείμενα: Νεοελληνική λογοτεχνία και Γαλλικά). Ακολουθεί σύντομη παρουσίαση του σχεδίου εργασίας: 

Περισσότερα...

white_info.png

Επισκεψιμότητα

Σήμερα 116
Εβδομάδα 116
Προηγούμενη εβδομάδα 119
Τρέχων μήνας 235
Προηγούμενος μήνας 4359
Συνολικά 20054
Your IP: 10.2.5.13
Today: 06-10-2024
Online χρήστες1
Members: 0
Guest online: 1